مقالات

مراحل گرو گذاشتن سند مالکیت جهت ضمانت

گرو قرار دادن سند مالکیت

سند های ملکی به طرق متفاوتی در اختیار نهاد ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی قرار داده می شود ، مثال هایی که می توانیم در خصوص این موارد ذکر کنیم می توان به : جهت مرخصی زندانی، شورای حل اختلاف ، دادگاه ها ، دادسرا ها ،سند وثیقه برای دادگاه و خروج از کشور جهت افرادی که دوران خدمت سربازی را سپری نکرده اند و موارد مختلف دیگری.

در این مقاله سعی داریم تا جایی که امکان داشته باشد در خصوص موضوع قرار دادن سند به عنوان وثیقه یا ضمانت مواردی را خدمت شما ذکر کنیم تا شاید در آینده نه چندان دور گره ای از کار شما باز نماید.

در صورتی که در خصوص این موضوع پرسشی یا سوالی برای شما سروران گرامی پیش آمد یا با مشکلی در این خصوص دست و پنجه گرم می کنید کافیست با کمی وقت گذاشتن و مطالعه این مقاله پاسخ سوال های خود ر دریافت نمایید.با ما جهت توضیح در خصوص سند وثیقه برای دادگاه همراه باشید.

در خصوص این مورد که گرو گذاشتن سند مالکیت جهت ضمانت یا تحت عنوان وثیقه ملکی و این موارد اطلاعاتی دریافت نمایید در گام نخست می بایست با انواع سند های ملکی و مطالب مرتبط با آن آشنا گردید.

سند چیست ؟

در گام اولیه قصد داریم معنی دقیق و شفاف سند ملکی و سند رسمی را برای شما عزیزان شرح دهیم تا اطلاع پیدا نمایید که منظور از سند و سند رسمی که می بایست جهت وثیقه یا ضمانت در اختیار نهاد یا ارگان ها ی ذی ربط قرار دهید چه چیزی می باشد.

سند و سند رسمی

سند در لفت بدین معنا می باشد که دست نوشته ای می باشد که در این دست نوشته طلب شخصی نسبت به فرد یا افراد دیگر در آن مندرج و قید گردیده است ، به طور مثال می توان این مورد بپردازیم که فردی قصد گرو قرار دادن سند مالکیت را پس از خریداری آپارتمانی را دارد ، در این صورت جهت خرید آن نوشته ای ما بین خریدار و فروشنده تنظیم می گردد که این نوشته را سند ذکر می کنند.

در تعریف سند رسمی می بایست ذکر کنیم که به سندی که در سازمان یا دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور که دارای صلاحیت در خصوص این مورد باشند و برای مبنای اصول مرتبط با آن تنظیم و نگارش شده باشد سند رسمی تلقی می شود.

انواع سند

سند ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله قصد داریم در خصوص سند های ملکی برای شما سروران گرامی مطالبی را قید نماییم. این اسناد ملکی به اسناد زیر تقسیم بندی می گردند:

سند شش دانگ

سند مفروز

سند مشاع

سند تک برگ

سند موروثی

سند معارض

سند شورایی

سند منگوله دار یا دفترچه ای

سند المثنی

سند وکالتی

سندبنچاق

سند رهنی

توضیحات اندک و مفیدی در خصوص اینگونه اسناد بری شما ارائه می دهیم.

اجاره سندسند شش دانگ

تصور نمایید که قصد خرید آپارتمانی را دارید ، خوب مطابق روال امروزی جهت انتقال سند آپارتمان مورد نظر به نام خود می بایست به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و کار های مرتبط با آن را انجام دهید ، سندی که به نام شخص شما خواهد شد و که مشخص می نماید آپارتمان مورد نظر تمام سهمش به صورت کامل برای شما می باشد.این مورد را سند شش دانگ نام می برند.

لازم به ذکر می باشد که جهت وثیقه ملکی و ارائه به دادگاه برای سند وثیقه برای دادگاه سند مالکیت سند شش دانگ مناسبت ترین و برترین نوع از اسناد می باشد.

سند مفروز

این نمونه از اسناد جهت مکان های مشاع مورد استفاده قرار می گیرد ، مثالی که می توانیم در خصوص این مورد ذکر نماییم اینست که با خریداری نمودن آپارتمانی که آپارتمان مورد نظر دارای زمینی می باشد که مابین تمام همسایه ها مشاع می باشد و در آینده قصد دارن اقدام جهت ساختن ملکی در آن نمایند  ، در اینگونه از موارد می بایست به طور دقیق متراژ زمینی که به هر شخص تعلق می گیرد به طور واضع و دقیق مشخص گردد ، پس از اننکه سند اصلی زمین ذکر شده به صورت کامل تفکیک شد هر شخص این امکان را دارد تصمیم مورد نظر را اتخاذ نماید که در زمین دریافتی خود بنا کردن ملک مورد نظر را انجام بدهد یا خیر. یا در حالت دیگر اینکه با سایر همسایه ها به صورت مشارکتی اقدام به ساختن ملک یا هر موردی دیگری که تصمیم گرفتن اقدامات مورد لازم رو انجام دهند. زمانی که زمین مورد نظر تفکیک می گردد در اصطلاح به آن می گویند سند اصلی افراز شده و به اینگونه از سند های تفکیکی با نام سند مفروز هم شناخته می شوند.

جهت وثیقه گذاشتن سند مالکیت خود جهت سند وثیقه برای دادگاه چنانچه سند شما مشاعی می بوده باشد الزما می بایست تبدیل به سند افراز شده باشد و به سند مفروز تبدیل گردد.

سند مشاع

همان طور که از نام این سند نمایان می گردد بدین معنی می باشد که سند مورد نظر سندی می باشد که ما بین چندین نفر مشاع  و مشترک می باشد ، مثالی که می توانیم در خصوص سند مشاع به آن ذکر کنیم اینست که با خریداری نمودن ملک ده واحدی که زمینی هزار متری را همراه خود دارد ، سند زمین مورد نظر مشاعی تلقی می گردد.

سند منگوله دار یا دفترچه ای

در ایام نه چندان دور جهت هر ملکی یک سند جداگانه ای موجود بود که مثل دفترچه قرار داست که در حال حاضر هم تعداد بسیار اندکی از املاک که مرتبط با گذشته می باشند هنوز به سند تک برگ که در مطلب بعدی به آن اشاره می کنیم تبدیل نشده اند.از ای این گونه سند ها را دارا می باشند ، در زمان خرید آپارتمان یا خرید هر ملک دیگری صاحب جدید ملک مورد نظر در این گونه سند ها اضافه می گردد ؛ آخرین نامی که در این سند قرار گرفته باشد به عنوان مالک فعلی سند شناخته می گردد که در در زمان فعلی که این مطلب را برای شما توضیح می دهیم سند های منگوله دار را به سند های تک برگی تبدیل شده اند که در مطالب گذشته به طور اختصاصی به آن اشاره نموده ایم.

در صورتی که شما قصد دارید با وثیقه قرار دادن اینگونه از اسناد اقدامات لازم رو انجام دهید می بایست اسم شخص شما آخرین نامی باشد که اینگونه از اسناد قید شده باشد که در این گونه اسناد مورد نظر ، به بیان و توضیح بهتر یعنی که صاحب ملک در حال حاضر شما می باشید.

سند تک برگ

اسناد تک برگ همانطور که نامشان مشخص می باشد به صورت تکبرگ می باشند و از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشند . در زمان فعلی زمانی که شما به طور مثال قصد به خریدن آپارتمانی را دارید چنانچه آپارتمان مورد نظر دارای سند منگوله دار یا دفترچه ای باشد به تک برگ تبدیل می گردد و اگر تک برگ می بوده باشد سند قبلی آن باطل گشته و به اسم شما سند جدیدی به نشانی مورد نظر در دفاتر اسناد رسمی کشور ارسال می شود.

اسناد تک برگ جهت وثیقه ملکی و گرو گذاشتن آن جهت سند وثیقه برای دادگاه از اعتبار بسیار زیاد و بالایی برخوردار می باشند.

سند های المثنی

با خریداری نمودن آپارتمان سندی به نام شما صادر خواهد شد که اینگونه سند ، سند اصلی می باشد ؛ چنانچه بنا به هر علتی مثل سیل و زلزله و یا حتی دزدیده شدن سند مالکیت شما مفقود گردد می بایست به دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور مراجعه نموده و در خواستی در خصوص این مورد که سند المثنی برای شما صادر گردد تنظیم نمایید ، پس از سپری نمودن مراحل مورد نظر سندی برای شما مجددا ارسال می گردد که به این سند مورد نظر ، سند المثنی نام برده می شود.

سند موروثی

نوع دیگر از انواع سند های ملکی سند موروثی می باشد ، مثالی که می توانیم در خصوص این مورد ذکر کنیم این می باشد که فردی با خریداری نمودن یک ملک سند این ملک را به نام خود صورت می دهد ، پس از فوت ایشان این ملک مورد نظر به ورثه ایشان جهت سند وثیقه برای دادگاه منتقل می گردد ، ورثه این امکان را دارند که با مراجعه نمودن به دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور در خواست تنظیم سندی جداگانه برای ملک مورد نظر ارائه دهند که پس از ارائه یکسری مدارک و سپری نمودن کارهای اداری آن سندی که به ایشان ارائه می گردد را با نام سند موروثی می شناسند.

در این صورت جهت گرو قرار دادن و استفاده با عنوان وثیقه ملکی جهت سند وثیقه برای دادگاه سند مالکیت دریافتی شما این امکان را ندارید که سندی به دادگاه یا بانک جهت ضمانت ارائه دهید که به نام اقوام شما نباشد ، چنانچه ایشان فوت کرده باشند و ملک به شما رسیده و انتقال آن به صورت کامل انجام شده باشد ، در چنین حالتی می بایست الزمان سند موروثی تبدیل شده باشد.

سند شورایی

این مورد از اسناد اغلب در شهر های دیگر به جز شهر تهران مورد استفاده قرار می گیرد ، مثالی که می توانیم در این مورد ذکر کنیم این مورد است که قصد خریداری نمودن ملک در شهری به جز شهر استان تهران را دارد ، شورای آن شهر با سپری نمودن مراحل قانونی سند مبنی بر خریداری نمودن ملک به ایشان ارائه می نمایند ، این مورد از اسناد که از جانب شورا صورت می گیرد را سند شورایی نام می برند.

سند رهنی

تصر نمایید که شما جهت خریداری نمودن خانه ،خرید زمین یا خرید هر گونه ملکی ، از بانک تقاضای دریافت وام را صورت می دهد ، با دریافت نمودن وام مسکن که در خصوص آن مطالب قبلی در قسمت بلاگ سایت توضیحاتی را قبلا به طور مفصل ارائه دادیم ، سند ملکی در گرو بانک جهت ضمانت قرار می گیرد تا اقساط شما به صورت کامل پرداخت گردد و به اتمام برسد ، این مورد از اسناد را که در آن قید هم شده است رهنی نام برده می شود.

در هنگامی که شما قصد گرو گذاشتن اینگونه از سند مالکیت یعنی سند رهنی را دارید امکان قرار دادن اینگونه از اسناد جهت ضمانت و یا وثیقه ملکی جهت دادگاه و یا  سند وثیقه برای دادگاه به دلیل رهنی بودن این اسناد وجود نخوهد داشت.

معنای وثیقه

هم اکنون که با تمامی اسناد ملکی به صورت کامل آشنا شدید و اطلاعاتی در این خصوص جمع آوری کردید می بایست در خصوص وثیقه هم توضیحاتی را برای شما ذکر نماییم.

در تعریف وثیقه می بایست ذکر کنیم که به معنای مبلغ مالی و یا دارایی غیر منقولی می باشد که در ازای شرط و شروطی در اختیار شخص مقابل و یا نهاد یا ارگانی دولتی یا خصوصی گرو یا قرار داده می شود.

مثالی که می توانیم در خصوص این مورد برای شما قرار بدهیم اینست که فردی که مجرم می باشد و به دادگاه فرستاده می گردد ، دادگاه مورد نظر وثیقه ای را تعیین می نماید که فرد مجرم این امکان را داشته باشد که با ارائه نمودن این وثیقه جهت دادگاه تا هنگام صادر شدن حکم نهایی به صورت موقت آزاد گردد و در زندان یا بازداشتگاه قرار نگیرد (به این مورد که گرو گذاشتن سند مالکیت هم نام برده می شود) ؛ در صورتی که تعیین وثیقه برای جرم هایی قرار بگیرد که آسیب اجتماعی به فردی حاصل نشده باشد ، به طور مثال یک قاتل این امکان را ندارد که ارائه  وثیقه آزاد گردد چنانچه قتل عمد انجام مرتکب شده باشد.

وثیقه تنها برای مجرمین مورد استفاده قرار نمی گیرد چنانچه همان طور که در گام اولیه برای شما ذکر نمودیم وثیقه این امکان را دارد که برای هر فردی که قصد دارد از کشور خارج گردد ولی خدمت سربازی را انجام نداده است و یا فردی که قصد دارد جهت خرید آپارتمانی  از بانک وام مسکن دریافت نماید هم تعیین وثیقه انجام و استفاده خواهد شد، بدین صورت که چنانچه قصد دریافت وام را داشته باشید با گرو قرار دادن سند مالکیت بانک وام دهنده به شما وام را پرداخت می نماید و سند به رهن و گرو بانک در می آید.

در کلیه این موارد چنانچه فردی وثیقه تعیین شده ای را ارائه نماید ولی به قول خود بدرستی عمل نکند ، وثیقه مورد نظر ضبط می گردد.

وضعیت وثیقه در زمان فروش ملک

در زمان خریداری ملک سندی به شما ارائه می گردد ، به طور مثال پس از مدتی این سند را برای فردی به عنوان وثیقه در نهاد یا ارگان دولتی یا خصوصی به عنوان ضمانت قرار دهید و هم اکنون قصد دارید ملک مورد نظر را بفروش برسانید ، می بایست این نکات را اطلاع داشته باشید که رخدادی برای سند شما انجام شده است.

در زمانی که سند مالکیت شما تحت عنوان وثیقه یا ضمانت نزد ارگان یا نهاد دولتی یا خصوصی برای سند وثیقه برای دادگاه قرار گرفته باشد ، به طور مثال می توان به این مورد اشاره کرد برای فردی جهت به دادگاه ارائه نموده باشید و هم اکنون قصد دارید آن را بفروش برسانید ، می بایست شخص مورد نظر را به دادگاه تحویل داده و پس از آن سند آپارتمان یا ملک خود رفع بازداشت نمایید .

یا مثال دیگر این که در زمانی که شما جهت خریداری ملک خود از بانک ، وام مسکن دریافت نموده اید و قصد بفروش رسانیدن آپارتمان یا ملک خود را دارید.در این زمان می بایست به به بانک وام دهنده رجوع نمایید و کارهای مرتبط به انتقال وام را صورت دهید تا این امکان را داشته باشید که سند را به فردی که ملک یا آپارتمان را از شما خریداری نموده است مراحل انتقال آن را انجام دهید.

 

کافیست با ما تماس حاصل نمایید تا هر سوالی در هر موردی دارید با ما در میان بگذارید.

این گروه با هدف ارائه خدمات به جامعه ی حقیقی و حقوقی کشور در زمینه ارائه سند ، وثیقه ملکی به کلیه محاکم و مراجع قضائی شکل گرفت.

قبول و ارائه مشاوره رایگان به خانواده متهمین از صفر تا صد کار.

معتبرترین و با سابقه ترین ارائه دهنده خدمات اجاره وثیقه و سند ملکی جهت ارائه به کلیه مراجع قضائی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *